TMD/Kjeveledd

TMD / Kjeveledd

Det temporomandibulære (tem-puh-roe-man-DIB-u-lur) leddet (TMJ) fungerer som et glidende hengsel, og kobler kjevebenet til skallen. Du har ett ledd på hver side av kjeven. TMJ-lidelser – en type temporomandibulær lidelse eller TMD – kan forårsake smerte i kjeveleddet og i musklene som kontrollerer kjevebevegelsen.

Hva er TMD/kjeveledd?

TMD er en tilstand som påvirker kjeveleddet og de omkringliggende musklene. Dette kan føre til symptomer som smerte, stivhet og problemer med å åpne eller lukke munnen. TMD-diagnose og behandling utføres vanligvis av tannleger eller spesialister innen kjeveortopedi.

Den nøyaktige årsaken til en persons TMD-lidelse er ofte vanskelig å fastslå. Smertene dine kan skyldes en kombinasjon av faktorer, for eksempel genetikk, leddgikt eller kjeveskade. Noen mennesker som har kjevesmerter har også en tendens til å bite sammen eller gni tenner (bruxisme), selv om mange mennesker vanligvis biter sammen eller sliper tenner og aldri utvikler TMD-lidelser.

I de fleste tilfeller er smerten og ubehaget forbundet med TMD-lidelser midlertidig og kan lindres med selvstyrt omsorg eller ikke-kirurgiske behandlinger. Kirurgi er vanligvis en siste utvei etter at konservative tiltak har mislyktes, men noen mennesker med TMD-lidelser kan ha nytte av kirurgiske behandlinger.

Tegn og symptomer på TMD-lidelser kan omfatte:

• Smerter eller ømhet i kjeven

• Smerter i ett eller begge ledd

• Verkende smerte i og rundt øret

• Vanskeligheter med å tygge eller smerte mens du tygger

• Verkende ansiktssmerter

• Låsing av leddet, noe som gjør det vanskelig å åpne eller lukke munnen

TMD-forstyrrelser kan også forårsake en klikkelyd eller en rasende følelse når du åpner munnen eller tygger. Men hvis det ikke er noen smerte eller bevegelsesbegrensning forbundet med at kjeven klikker, trenger du sannsynligvis ikke behandling for en TMD-lidelse.

Når skal man oppsøle lege?

Oppsøk lege hvis du har vedvarende smerter eller ømhet i kjeven, eller hvis du ikke kan åpne eller lukke kjeven helt. Legen din, tannlegen din eller en TMD-spesialist kan diskutere mulige årsaker og behandlinger for problemet ditt.

TMD / Kjeveledd smerter

Årsaker og risikofaktorer

Det finnes flere grunner for at noen utvilker kjeveproblemer.

Årsaker

Det temporomandibulære leddet kombinerer en hengselvirkning med glidende bevegelser. De delene av knoklene som samhandler i leddet er dekket med brusk og er adskilt av en liten støtdempende skive, som normalt holder bevegelsen jevn.

Smertefulle TMD-lidelser kan oppstå hvis:

• Disken eroderer eller beveger seg ut av riktig justering

• Leddets brusk er skadet av leddgikt

• Skjøten er skadet av et slag eller annet slag

I mange tilfeller er årsaken til TMD-lidelser imidlertid ikke klar.

Risikofaktorer

Faktorer som kan øke risikoen for å utvikle TMD-lidelser inkluderer:

• Ulike typer leddgikt, som revmatoid artritt og slitasjegikt
  • Kjeveskade

• Langvarig (kronisk) sliping eller sammenbiting av tenner

• Visse bindevevssykdommer som gir problemer som kan påvirke kjeveleddet

Er du interessert i tannbehandling hos oss?

Bestill time / konsultasjon her

Fyll ut skjema så vil en av våre medarbeidere kontakte deg for å sette deg opp din time!

Spørsmål og svar om tannkjøttbetennelse.

Husk at for de fleste vil ubehag fra TMD-lidelser til slutt gå over av seg selv. Enkel egenomsorgspraksis er ofte effektiv for å lindre symptomer. Hvis behandling er nødvendig, bør den baseres på en rimelig diagnose, være konservativ og reversibel, og tilpasses dine spesielle behov.

En type behandling kan være bruk av tannregulering eller kirurgi. Men i de fleste tilfeller er dette ikke nødvendig.

Ubehandlet kan TMD-lidelse føre til betydelige helseproblemer, inkludert kronisk smerte og betennelse. Det kan også forårsake bittproblemer, tannerosjon og langsiktige tilstander som søvnapné, søvnløshet, depresjon og angst.

Ikke spis hard eller seig mat. Disse inkluderer nøtter, pretzels, popcorn, chips, tyggegummi, karamell, gummigodteri, gulrøtter, hele epler, hardt brød og til og med is. Omplanlegg rutinemessige tannlegebesøk, som rengjøring, hvis kjeven verker. Hvis du har sterke smerter, ring legen din.

Infografikk av tannimplantat med helseikoner, teknologi, smilende folk i alle aldre

3 grunner til å velge tannimplantat

Denne artikkelen vil dykke ned i temaet tannimplantat, en revolusjonerende tilnærming til tannerstatning som har forbedret livskvaliteten for utallige individer rundt om i verden. Ved å forstå hvorfor denne behandlingen