Tannkjøttbetennelse - mann som viser tannkjøtt

Tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse er en vanlig tannhelse tilstand som oppstår når tannkjøttet blir betent.

Hva er tannkjøttbetennelse?

Tannkjøttbetennelse forekommer vanligvis som følge av dårlig munnhygiene, hvor plakk – en klebrig film av bakterier og matrester – samler seg langs tannkjøttlinjen. Andre årsaker er nedsatt immunforsvar, sykdom og røyking. Over tid kan denne plakken forårsake irritasjon og betennelse i tannkjøttet.

Rotfylling

På overflaten kan det å skape hvite tenner, eller til og med helt nye tenner generelt, ikke virke som noe veldig komplisert. Likevel krever kosmetisk tannbehandling et godt øye, en grundig forståelse av dental anatomi, og beherskelse av dentale materialer. Utover det må tannlegen kunne kommunisere hans eller hennes visjon til en laboratorium tekniker, en sentral aktør i realiseringen ved make-over av ens smil.Xfacton

Dine egne tenner er best

Selv om det finnes mange måter å erstatte en tapt tann på, er det ingenting som blir like bra som dine egne tenner. Derfor jobber vi hele tiden for at du skal beholde dine egne tenner resten av livet.

En pasient som har blødende tannkjøtt

Symptomer på tannkjøttbetennelse:

Symptomer på tannkjøttbetennelse inkluderer rødt og hovent, samt blødende tannkjøtt under tannpuss eller når man spiser. I noen tilfeller kan det også føre til illeluktende ånde.

Ubehandlet tannkjøttbetennelse kan utvikle seg til en mer alvorlig tilstand kjent som periodontitt, som kan skade tannens støttevev og til slutt føre til tannløshet.

Forebygging av tannkjøttbetennelse innebærer regelmessig tannpuss, bruk av tanntråd og jevnlige tannlegebesøk for profesjonell rengjøring. Tidlig behandling er viktig for å hindre alvorlige komplikasjoner og bevare god munnhelse.

Det finnes 3 hovedtyper tannkjøttbetennelse

De tre hovedtypene av tannkjøttbetennelse er gingivitt, periodontitt og akutt nekrotiserende ulcerøs gingivitt (ANUG).

Gingivitt er en betennelse i vevet som omgir tennene dine. Hvis gingivitt ikke behandles, kan det føre til en annen type tannkjøttsykdom kalt periodontitt. ANUG er en alvorlig type tannkjøttsykdom som utvikler seg plutselig.

Tannkjøttsykdom er ikke alltid smertefullt, så du er kanskje ikke klar over at du har det. Derfor er det viktig å besøke tannlegen for regelmessige kontroller. Spør tannlegen eller tannpleieren din om råd for å forebygge tannkjøttbetennelse.

Gingivitt

Gingivitt er forårsaket av opphopning av plakk, et mykt, klebrig stoff forårsaket av bakterier. Hvis du ikke renser plakket av tennene ved å pusse og bruke tanntråd regelmessig, kan det føre til at tannkjøttet blir betent.

Tannkjøtt kan blø når du pusser det, men er vanligvis ikke smertefullt. Denne tilstanden kan man vanligvis reversere med god tannhygene.

Hvis du fjerner plakket og tar godt vare på tennene og tannkjøttet, vil tannkjøttbetennelsen sannsynligvis bli bedre. Men hvis du ikke får plakket ordentlig av langs tannkjøttskanten, kan du utvikle en type tannkjøttsykdom som kalles periodontitt.

Symptomer på gingivitt:

• Blødning etter rengjøring eller bruk av tanntråd, eller etter å ha spist noe hardt som et eple.

• Enkelte tilfeller av dårlig ånde (halitosis).

• Du kan også legge merke til rødt eller hovent tannkjøtt.

Hvis du har symptomer på gingivitt, kan du kanskje løse dette hjemme med børsting og bruk av tanntråd, da det er en mild form av tannkjøttbetennelse. Eller du kan se en hygienist for en profesjonell tannrengjøring. Dette vil innebære å fjerne eventuelle spor av tannstein, bakteriebelegg eller bakterieprodukter.

Uansett, bør man oppsøke tannlege for å starte en behandlingsplan, verken det er hjemme eller hos en spesialist.

Periodontitt

Hvis tannkjøttbetennelsen din ikke blir behandlet, kan betennelsen spre seg til leddbånd og bein som holder tennene dine på plass. Dette er en type tannkjøttsykdom som kalles periodontitt.

Tannkjøttet kan begynne å trekke seg vekk fra tennene og etterlate lommer. Disse lommene fanger opp bakterier som du kanskje ikke kan nå med en tannbørste. Periodontitt gir permantente skader på ledd og ben.

Over tid stivner plakket til å bli tannstein. Dette kan irritere tannkjøttet enda mer ved å samle mer plakk. Lommene kan da bli dypere og enda vanskeligere å rengjøre, noe som gjør problemet verre. Noen ganger kan du utvikle en infeksjon. Pus kan samle seg under tannkjøttet og forårsake en abscess.

Gingivitt kan utvikle seg til periodontitt. Symptomer på dette er:

• Dårlig ånde (halitosis)

• Tannkjøttresesjon og sensitive tenner.

• En vaklende tann

• En vond smak i munnen.

• Tannkjøttabscesser (puss som samler seg under tannkjøttet ditt).

Ubehandlet periodontitt kan føre til at tannkjøttet krymper tilbake fra tennene (kalt resesjon). Dette kan da eksponere noen av røttene til tennene, og gjøre dem følsomme. Hvis du har tap av bein, kan tennene føles løse. Hvis periodontitten din ikke blir behandlet på flere år, kan det til og med føre til tap av tenner.

Akutt nekrotiserende ulcerøs gingivitt (ANUG)​

ANUG er en type tannkjøttsykdom som utvikler seg plutselig. Det er en bakteriell infeksjon som forårsaker hevelse, sår, illeluktende ånde (halitose) og smerte. ANUG skal behandles av tannlege så snart som mulig.

Symptomene på ANUG inkluderer

• Svært smertefulle sår som lett blør.

• Dårlig ånde (halitosis).

• En metallisk smak i munnen.

• Vansker med å svelge eller snakke.

• Har mye spytt i munnen.

• Du kan også ha høy temperatur og føle deg generelt uvel.

Hvis du har noen av disse symptomene, bør du oppsøke tannlege umiddelbart.

Få profesjonell hjelp og veiledning.

Tenner mer mye plakk på seg

7 måter du kan forebygge betennelse i tannkjøttet:

For å forebygge tannkjøttbetennelse er god munnhygiene avgjørende. Her er noen viktige tiltak:

1. Regelmessig tannpuss:
    Børst tennene grundig både morgen og kveld med fluorisert tannkrem, og puss med en myk børste for å unngå å skade.

Tannkjøtt er skjørt og man trenger ikke å pusse for hardt langs tannkjøttskanten. Det kan føre til at betennelse i tannkjøtt blir værre og immflamert.

2. Tanntråd:
    Bruk tanntråd daglig for å fjerne matrester og bakteriebelegg rundt tennene der børsten ikke når. Det er viktig at dette fjernes grundig for å unngå sykdom.

3. Skyllemiddel:
    Skyll med antibakterielt munnskyllemiddel for å redusere bakteriene i munnen.

Merk at dette ikke skal ertsatte bruk av tannbørste. Børst og gå med tanntråd rundt tannkjøttskanten først.

4. Sunt kosthold:
    Unngå sukkerholdige matvarer og drikker som kan føre til plakkoppbygging. Spis et balansert kosthold med mye frukt og grønnsaker.

Det er mindre sjanse for oppbyggning av bakteriebelegg dersom man spiser sundt i løpet av livet.

5. Unngå røyking og snus:
    Røyking øker risikoen for tannkjøttbetennelse betydelig. Snus sitter dirkete på tannkjøtt og kan føre til betennelse. Det er derfor viktig med grundig tannpuss og undersøkelser hos tannlege.

6. Tannlegebesøk:
    Gå til tannlege regelmessig for profesjonell tannrensing og undersøkelse. Hos tannlegen kan man også få tips eller en plan for å opprettholde god munnhygene.

7. Stressmestring:
    Stress kan påvirke tannhelsen negativt, så prøv å håndtere stress på en sunn måte.

Følger du disse retningslinjene, kan du redusere risikoen for tannkjøttbetennelse og opprettholde god munnhelse. Husk også selv om du bruker tannbørste daglig og tar godt vare på tennene, så burde man fortsatt ha årliig undersøkelse av tannhelsen.

Vil du vite mer?

Les mer om peridontitt her.

Er du interessert i tannbehandling hos oss?

Bestill time / konsultasjon her

Fyll ut skjema så vil en av våre medarbeidere kontakte deg for å sette deg opp din time!

Spørsmål og svar om tannkjøttbetennelse.

Hvilken type behandling du vil ha vil avhenge av hvor ille tannkjøttsykdommen din er. Målet med behandlingen er å kontrollere eventuelle eksisterende tannkjøttsykdommer og forhindre ytterligere problemer. Du kan kanskje behandle mild tannkjøttsykdom (gingivitt) med en daglig børsting og bruk av tanntråd.

Din tannlege eller hygienist vil arrangere regelmessige kontroller med deg for å overvåke størrelsen på eventuelle lommer i tannkjøttet, samt hvor lett tannkjøttet blør, for å sikre at disse blir bedre over tid.

Legen din vil bruke en periodontal sonde for å måle dybden på eventuelle hull mellom tennene og tannkjøttet. De kan sjekke hvor lett tannkjøttet blør og hvor mye plakk og tannstein du har på tennene. Du kan også trenge røntgenbilder for å sjekke tilstanden til tennene og kjevebenet.

Rotplanlegging kan være nødvendig for å behandle periodontitt eller akutt nekrotiserende ulcerøs gingivitt (ANUG). Rotplanlegging fjerner plakk, tannstein og skadet tannbelegg. Tannlegen eller hygienisten din kan bruke lokalbedøvelse for å gjøre rotplanleggingen mer komfortabel. Dette vil fullstendig blokkere følelsen fra tannkjøttet ditt.

Behandling med antibiotika kan anbefales hvis du har en svært alvorlig infeksjon.

Antiseptisk munnvann kan anbefales av en hygienist for å motvirke veksten av bakterier. En munnvann kan imidlertid ikke fjerne plakk som allerede er bygget opp på tennene – dette må børstes av eller fjernes av en hygieniker.

Hvis du har mer alvorlig periodontitt, og andre behandlinger ikke har fungert, kan tannlegen henvise deg til en periodontist for tannkjøttkirurgi. Dette er et helsepersonell som spesialiserer seg på behandling av periodontale sykdommer.

Vi har mange spesialister gjennom Bupa tannpleienettverk. Tannkjøttkirurgi kan bidra til å fjerne bakterier og reparere tannkjøttet og beinet. Det kan også forbedre hvordan tennene dine ser ut og redusere eventuell følsomhet. For mer informasjon om behandlinger for tannkjøttsykdommer, kontakt oss.

Tannkjøttsykdom oppstår når plakk bygger seg opp rundt tenner som ikke er ordentlig renset. Du kan finne det vanskeligere å rense tennene hvis du bruker tannregulering, har implantater eller bruker proteser.

Andre ting som kan gjøre deg mer sannsynlig å få tannkjøttsykdom er røyking, diabetes, graviditet, å ta medisiner som gjør munnen din tørr, eller å spise for mye sukkerholdig mat. Å bli eldre eller ha et svakt immunforsvar kan også gjøre deg mer utsatt for tannkjøttsykdommer.

TMD/Kjeveledd

TMD / Kjeveledd Det temporomandibulære (tem-puh-roe-man-DIB-u-lur) leddet (TMJ) fungerer som et glidende hengsel, og kobler kjevebenet til skallen. Du har ett ledd på hver side av kjeven. TMJ-lidelser – en type temporomandibulær

Veneers

Skalfasetter / Veneers En behanding for deg som vil ha finere tenner og smil. Hva er skalfasetter / veneers? Skallfasertter er en tynn list, spesiallaget av porselen, som er festet

Scenarie med tre tips for lavere pris på rotfylling: konsultasjon tidlig, sammenligne klinikker, og bruk av moderne teknologi

Pris på rotfylling i 2024

Få innsikt i prisen på rotfylling i 2024 og lær om behandlingsprosessen, fordeler, og vanlige spørsmål og svar. Bestill konsultasjon hos oss i dag!

Infografikk av tannimplantat med helseikoner, teknologi, smilende folk i alle aldre

3 grunner til å velge tannimplantat

Denne artikkelen vil dykke ned i temaet tannimplantat, en revolusjonerende tilnærming til tannerstatning som har forbedret livskvaliteten for utallige individer rundt om i verden. Ved å forstå hvorfor denne behandlingen