Rotfylling

Tannlegen din kan foreslå rotfylling dersom det er betennelse eller infeksjon inne i en av tennene dine. De vil rense og fylle innsiden av tannen for å forhindre ytterligere skade eller infeksjon. Rotbehandling kan spare tannen din fra å måtte tas ut.

Rotfylling

På overflaten kan det å skape hvite tenner, eller til og med helt nye tenner generelt, ikke virke som noe veldig komplisert. Likevel krever kosmetisk tannbehandling et godt øye, en grundig forståelse av dental anatomi, og beherskelse av dentale materialer. Utover det må tannlegen kunne kommunisere hans eller hennes visjon til en laboratorium tekniker, en sentral aktør i realiseringen ved make-over av ens smil.Xfacton

Hva er en rotfylling?

Tennene dine har “røtter” som forankrer dem i kjevebenet ditt. Inne i hver av tennene dine er det en blanding av blodårer og nerver som kalles pulpa. Pulp sitter inne i et rom som kalles pulpakammeret og dette strekker seg ned i tannrøttene. Massekammeret i roten kalles rotkanalen.

Hvorfor er det nødvendig med rotfylling?

Hvis tannen din er skadet, kan bakterier komme inn i den. Dette forårsaker irritasjon, smerte og hevelse. Hvis pulpa inne i tannen blir infisert, kan dette spre seg inn i pulpa inne i rotkanalen.

Målet med rotbehandling er å forhindre at tannen din tas ut ved å fjerne den skadede pulpa og behandle infeksjonen.

Du kan trenge rotfylling av en rekke årsaker, inkludert:

• Alvorlig tannråte

• Gjentatt tannbehandling på tannen

• En sprukket tann

• En ødelagt krone

• Sprukne eller løse fyllinger

• Tannkjøttsykdom

• En skade, for eksempel et slag mot munnen

Hvis infeksjonen ikke behandles, kan den spre seg videre og forårsake en abscess, som er en samling av puss. Dette kan være smertefullt, ømt og kan forårsake hevelse rundt tann og kjeve.

Noen ganger kan tannen din se mørkere ut enn de andre tennene dine, noe som betyr at nerven inne i tannen din er død eller døende.

Gjør rotfylling vondt?

Rotbehandling er ikke smertefullt. Lokalbedøvelse brukes vanligvis under behandlingen, og det skal ikke føles annerledes enn å få utført en fylling.

Hvis du føler deg spesielt nervøs for å få rotfylling, gi beskjed til tannlegen slik at de kan berolige deg. Mange av våre praksiser tilbyr også dental sedasjon for å hjelpe deg med å slappe av under behandlingen.

Hvordan bør jeg forberede meg på rotfylling?

Rotbehandling utføres vanligvis av en tannlege. Men hvis tannen din er vanskelig å behandle, kan tannlegen henvise deg til en endodontist. Dette er en tannlege som har spesialisert seg på rotfylling.

Tannlegen din vil undersøke deg og spørre om symptomene dine, inkludert eventuelle smerter du opplever. De kan også spørre deg om sykehistorien din og eventuell tidligere behandling du har hatt på tennene.

I tillegg til dette vil tannlegen ta et røntgenbilde av tannen din. Dette kan bidra til å vise hvilken tann som forårsaker smerte og trenger behandling, og hvor langt en eventuell infeksjon har spredt seg. Røntgen er nødvendig for tannlegen din for å sikre at tannen din ikke er for hardt skadet for rotbehandling.

Selv om noen rotfyllingsbehandlinger kan fullføres innen én avtale, gjøres de fleste over to eller flere økter med tannlegen din.

Hvor mye koster rotfylling?​

For å vite hva en rotfylling koster må man vite hva omfanget er. Men om du kommer på undersøkelse hos oss vil du få et prisestimat på hva det vil koste og hva som må gjøres. Se våre priser her.

Hva er alternativene til rotfylling?

Rotbehandling brukes til å redde tenner, slik at du kan beholde et sunt, naturlig smil.

Alternativet til rotfylling er å fjerne tannen helt, da infeksjonen ikke vil leges av seg selv.

Tannlegen din vil alltid prøve å redde den naturlige tannen din der de kan, men de kan foreslå at du fjerner tannen hvis den er alvorlig skadet eller hvis du har en alvorlig tannkjøttsykdom, som hindrer tannen din i å gro etter behandlingen.

Hva skjer under rotfylling?

En rotfylling består av tre trinn:

Trinn 1

Når området er nummen, vil tannlegen plassere en tynn gummiduk i munnen din. Dette kalles en dental dam og dekker alt bortsett fra tannen det jobbes med.

Duken bidrar til å holde området rundt tannen rent og stoppe spredningen av enhver infeksjon.

Trinn 2

Ved hjelp av en drill vil tannlegen lage et hull i toppen av tannen og fjerne fruktkjøttet. De vil rense ut det tomme hullet ved hjelp av små instrumenter og en væske for å desinfisere innsiden av tannen og sørge for at alt infisert materiale skylles ut. Instrumentene bidrar til å gjøre kanalene mer regelmessige, slik at tannen kan fylles og rengjøres mer presist.

Trinn 3

Når tannen er ren, vil tannlegen fylle og forsegle den. Med mindre tannlegen er sikker på at all infeksjon er fjernet, vil de legge inn en midlertidig fylling. Du vil da ha en ny avtale for å få tannen permanent fylt. Hvis tannen din er hardt slitt eller er i fare for ytterligere skade, kan tannlegen foreslå å sette på en krone, som er en kunstig hette som passer over tannen din.

Rotfylling

Hvor lang tid tar det å bli frisk etter rotbehandling?

Etter en lokalbedøvelse kan det ta flere timer før følelsen kommer tilbake i kjeven og ansiktet. Vær spesielt forsiktig så du ikke støter eller slår i området. Du kan ta reseptfrie smertestillende midler som paracetamol og ibuprofen for å hjelpe mot ubehag etter at bedøvelsen går ut og de neste par dagene. Du vil kunne gå tilbake til jobb etter prosedyren.

Du kan ha litt ømhet rundt området, men vanligvis varer dette bare i kort tid. Området rundt tannen din kan også være hoven og blåmerke. Dette bør bli bedre innen to uker etter behandlingen.

Når du neste gang trenger å se tannlegen din vil avhenge av årsakene til behandlingen og hvordan prosedyren gikk. Tannlegen din kan be deg om å ta ytterligere røntgenbilder og kontroller for å sikre at tannen gror godt.

Etter behandlingen er det viktig å ta vare på den reparerte tannen.

Hvordan vil tannen min se ut etterpå?

Tradisjonelt er rotbehandling forbundet med å få tennene til å bli mørkere. Men moderne teknikker lar tannlegen din la tannen din se nesten nøyaktig ut som den gjorde før behandlingen.

Hvis du har spørsmål om utseendet til tennene dine, snakk med tannlegen din som kan berolige deg.

Er det noen komplikasjoner?

Det meste av rotbehandling er vellykket, men som med alle prosedyrer, kan det forekomme sporadiske komplikasjoner. Disse inkluderer:

• Skade på rotkanalen eller vevet som omgir tannen
  • Infeksjon
  • Skade på nervene rundt tannen

Er du interessert i tannbehandling hos oss?

Bestill time / konsultasjon her

Fyll ut skjema så vil en av våre medarbeidere kontakte deg for å sette deg opp din time!

Spørsmål og svar om rotfylling

Mesteparten av tiden kan personer som har hatt rotbehandling, gå tilbake til jobb eller skole neste dag. Men hvis du har hatt sedasjon under tannprosedyren, kan det hende du trenger en ekstra dag eller to for å komme deg helt.

Siden pasienter får anestesi, er ikke en rotfylling mer smertefull enn en vanlig tannprosedyre, for eksempel en fylling eller å få fjernet en visdomstann. Imidlertid er en rotfylling vanligvis litt sår eller nummen etter prosedyren, og kan til og med forårsake mildt ubehag i noen dager.

En rotfylling kan ta alt fra 90 minutter til 3 timer. Det kan noen ganger gjøres i én avtale, men kan kreve to. En rotfylling kan utføres av tannlegen din eller en endodontist. Endodontister har mer spesialisert opplæring for rotfylling.

Det skal ikke ta for lang tid før ubehag forsvinner. Noen opplever umiddelbar lindring, mens andre er litt øm i en uke eller to. I mellomtiden kan man reseptfrie smertestillende midler som paracet eller ibux.

Selv om nerven til tannen er fjernet under rotfyllingsbehandling, kan du fortsatt oppleve smerte av ulike årsaker. Her er noen mulige grunner:

• Inflammasjon rundt tannen:
    Det kan være betennelse eller infeksjon i vevet rundt tannroten som ikke ble fjernet under rotfyllingen. Dette kan føre til smerter og ubehag.

• Residuelle infeksjoner:
    Selv om rotkanalen er rengjort og fylt, kan det være mikroskopiske bakterier eller infeksjoner igjen. Dette kan forårsake smerte over tid.

• Feil rotfylling:
    Hvis rotfyllingen ikke er korrekt utført, for eksempel hvis den ikke når helt til rotspissen, kan det tillate bakterier å trenge inn og forårsake smerte.

• Komplikasjoner:
    Noen ganger kan det oppstå komplikasjoner etter rotfyllingsbehandlingen, for eksempel brudd på instrumenter som blir igjen i rotkanalen eller en ufullstendig tetning av fyllingen.

• Andre tannproblemer:
    Smerten kan også stamme fra andre tannproblemer i nærheten av den rotfylte tannen eller fra tilstøtende tenner.

• Betennelse i kjeven:
    Betennelse i kjeven eller temporomandibulær ledd (TMJ) kan også forårsake smerte selv om nerven er fjernet fra tannen.

Hvis du opplever smerte etter rotfyllingsbehandling, er det viktig å kontakte tannlegen din umiddelbart for å identifisere årsaken og få riktig behandling.

TMD/Kjeveledd

TMD / Kjeveledd Det temporomandibulære (tem-puh-roe-man-DIB-u-lur) leddet (TMJ) fungerer som et glidende hengsel, og kobler kjevebenet til skallen. Du har ett ledd på hver side av kjeven. TMJ-lidelser – en type temporomandibulær

Tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse Tannkjøttbetennelse er en vanlig tannhelse tilstand som oppstår når tannkjøttet blir betent. Hva er tannkjøttbetennelse? Tannkjøttbetennelse forekommer vanligvis som følge av dårlig munnhygiene, hvor plakk – en klebrig film